
Moet u regelmatig een lastig gesprek voeren en ziet u daar tegenop?
Wat zou het voor u als professional fijn zijn om met een andere professional hierover te sparren. Kortom, samen een gespreksplan te maken inclusief gesprekstechnieken en -tactieken welke gebaseerd zijn op de laatste wetenschappelijke inzichten en gespreksmodellen.
Wij werken volgende het diagnose-recept model. Samen met u maken wij een analyse van de situatie en het gesprek dat u gaat voeren (diagnose). Vervolgens maken wij samen met u een volledig gespreksplan (recept).
Het gespreksplan bevat o.a.:
- Het verstrekken van letterlijke teksten (repertoire) die u kunt gebruiken in het gesprek;
- Handvatten om regie te houden in het gesprek;
- Aanvang van het gesprek (de introductie en regieafspraken);
- De overgang naar de inhoud;
- Mogelijke vormen van weerstand;
- Technieken om weerstand om te buigen;
- Te verwachten reacties van de betrokkene (reactie scenario’s uitwerken zodat deze u niet overvallen tijdens het gesprek);
- Een effectieve afsluiting van het gesprek.
De voordelen van gesprekscoaching zijn:
- De adviseur is niet persoonlijk betrokken en kent de nodige afstand (helicopterview);
- Hierdoor ontstaat een objectief beeld van de werkelijkheid. Beeld- en oordeelsvorming worden gescheiden;
- Het verstrekken van letterlijk repertoire door de adviseur. De teksten dienen ook als inspiratie voor uw eigen “toon”;
- Het uitwerken van verschillende reactie scenario’s van de betrokkene waardoor u niet verrast wordt. Uw eigen spanning blijft daardoor laag…..u had deze reactie immers al verwacht!;
- Geen langlopende trajecten, slechts 1 tot 2 gesprekken!